Siste innlegg - Innsikt

Innkjøp — et uforløst potensial i ditt selskap?

Vår erfaring tilsier at mange virksomheter har et uforløst potensial innenfor innkjøp som kan hentes ut gjennom en tøffere satsing, samt en mer helhetlig og strategisk tilnærming.

Hvordan adressere strategiske innkjøpskategorier

For å definere hvilke innkjøpsvirkemidler som er mest relevant for ulike kategorier av innkjøp — benyttes ofte Kraljic-matrisen som hjelpemiddel. Kraljic-matrisen skiller innkjøpskategorier i fire ulike grupper basert på to dimensjoner; kompleksitet i leverandørmarkedet og betydning for selskapet. I dette innlegget ser vi nærmere på èn av disse gruppene — strategiske kategorier.

Det investeres for lite i innkjøpsfunksjonen

Flere virksomheter investerer generelt for lite i innkjøpsfunksjonen — til tross for at innkjøp utgjør størstedelen av kostnadsbasen og det foreligger store besparelsespotensialer.

En praktisk tilnærming til kategoristyring

Mange organisasjoner snakker om kategoristyring, men likevel er det relativt få virksomheter som har implementert denne tilnærmingen til innkjøp. Å lykkes med implementering av kategoristyring kan fremstå som et krevende og komplisert prosjekt, men vår erfaring tilsier at etterfølgelse av et par enkle prinsipper kan ta deg langt.

Hvordan bygge en hensiktsmessig kategoristruktur

Kategorisering av kjøp gir deg bedre oversikt og kontroll, og er helt nødvendig for å utarbeide innsiktsfulle analyser. I tillegg er det en viktig forutsetning for god kategoristyring og strategiarbeid.

Dette trenger du til en aksjonsbasert kategoristrategi

Skal du utarbeide en kategoristrategi, men er usikker på hvor du skal starte? Her kommer seks enkle råd for å bygge en aksjonsbasert kategoristrategi.