Siste innlegg

Hvordan skape verdier gjennom strategisk innkjøp

Innkjøpsfaget preges av mange ulike begreper og terminologier. «Strategisk innkjøp» er et slikt begrep. Vår erfaring tilsier at det er en del uklarheter — og til dels manglende kunnskap — om hva strategisk innkjøp egentlig er og hvordan dette bidrar til å skape verdi.

BundeBygg inngår avtale for bruk av Ignite Analytics

Vi er glade for å ønske BundeBygg velkommen som en av våre nyeste kunder. Selskapet har inngått en lisensavtale for bruk av Ignite Analytics — vår unike plattform for strategisk innkjøp.

Innkjøp — et uforløst potensial i ditt selskap?

Vår erfaring tilsier at mange virksomheter har et uforløst potensial innenfor innkjøp som kan hentes ut gjennom en tøffere satsing, samt en mer helhetlig og strategisk tilnærming.

EHF-konferansen 2019 — Dagens teknologi muliggjør digitale anskaffelser

Årets EHF-konferanse — den 10. i rekken — ble avholdt 24. april i regi av Difi med heldigitale anskaffelser som et gjennomgående tema.

Hvordan adressere strategiske innkjøpskategorier

For å definere hvilke innkjøpsvirkemidler som er mest relevant for ulike kategorier av innkjøp — benyttes ofte Kraljic-matrisen som hjelpemiddel. Kraljic-matrisen skiller innkjøpskategorier i fire ulike grupper basert på to dimensjoner; kompleksitet i leverandørmarkedet og betydning for selskapet. I dette innlegget ser vi nærmere på èn av disse gruppene — strategiske kategorier.

Hvordan bruke bundling til å redusere innkjøpskostnadene

Bundling er et viktig kommersielt virkemiddel for å redusere innkjøpskostnader. Kort fortalt innebærer bundling å sikre standardiserte avtalevilkår med samme leverandør på tvers av virksomheten, og samle innkjøpsvolum hos én eller færre leverandører enn status quo.